Jak by měla vypadat prodejna?

4. ledna 2021
172

V rámci projektu přístavby a revitalizace čerpací stanice jsme navrhovali i interiér prodejny. Co by měla prodejna splňovat? To se dočtete v následujícím článku.

Ing. Matěj Machač
Ing. Matěj Machač

Lidé jsou zvyklí na komfort

V dnešní době internetu jsou lidé zvyklí na maximální komfort při nakupování. Při vyhledávání zboží na eshopech je zákazníkům servírováno vše až pod nos. Na základě předchozího vyhledávání se uživatelům nabízí další podobné výrobky a ve zboží si tak během chvíle udělají jasno a nákup dokončí. Samozřejmě když je řeč o fyzických obchodech, je výhodou především dostupnost zboží v aktuálním čase. Lidé jsou tedy  na komfort, už právě kvůli internetu zvyklí, a aby byli i v naší fyzické prodejně spokojeni, musíme pro to udělat maximum.

 

Dobrá uživatelská zkušenost přinutí zákazníka k opakovanému nákupu

Výraznou měrou se na dobré uživatelské zkušenosti z nákupu ve fyzické prodejně podílí kvalitní návrh prostoru a jeho vybavení. Byli jsme svědky kvalitně zpracovaného návrhu prodejny pečiva, kde se díky přehlednému rozložení sortimentu a kvalitně zpracované celkové estetice prodejny tržby zvýšily o 20 %. A to je výborný výsledek. Podobný úkol jsme měli u námi řešeného projektu čerpací stanice v Chocni.

 

Množství regálů

Zabývali jsme se kompletní renovací objektu, jak návrhem snížení energetické náročnosti, tak estetickým vyladěním exteriéru i interiéru. Co se týká samotného interiéru, zadání znělo jasně: vylepšit uživatelskou zkušenost z nákupu. Při nasávání atmosféry ve stávajícím interiéru byla na první pohled patrná přeplněnost. Regály byly nacpané k prasknutí a sortimentu bylo mnoho. Pracovali jsme tedy s poznatkem, že není potřeba zajistit prostor pro navýšení množství sortimentu, ale pro jeho přehlednější rozložení. Tudíž samotná metráž regálů pro sortiment zůstala i v novém návrhu stejná jako ve stávajícím stavu, avšak prostor mezi regály byl mnohem vzdušnější. Prodejnu bylo tedy potřeba zvětšit, což zajistila přístavba, která podlahovou plochu zvýšila přibližně o 50%.

 

Prostor pro konzumaci pokrmů

Jelikož se na tržbách čerpacích stanic obecně podílí velkou měrou prodej kávy a sendvičů, cílem tedy bylo také vyhradit prostor pro konzumaci občerstvení. Tento prostor se musí nacházet na příjemném, nejlépe světlém místě, kde je výhled ven. Proto jsme navrhli do objektu velké okno. Samotný otvor již sám o sobě zvětšuje podlahovou plochu a samozřejmě zajišťuje dostatečné prosvětlení a kontakt s venkovním prostředím. Přímo do okenního otvoru jsme tedy vložili pult, jako stůl a ke stolu barové židličky. Pro ještě větší zpříjemnění stravovací části, jsme navrhli nad pult polici pro květiny. Pro konzumaci kávy a sendvičů jsme také vytvořili posezení ve venkovní části u zmíněného okna. Tento prostor jsme pro pocit bezpečí oddělili vzdušnou příčkou, která navazuje na celkový ráz objektu.

 

Způsob rozmístění regálů a jejich vzhled

Samotné prodejní regály jsou černé. Jelikož je sortiment velice pestrobarevný, není zapotřebí nějakým způsobem zvláštních regálů. Důležité je, že jsou označeny obecným názvem, co v regálu najdete. V horní části jsme proto navrhli svítící textové pole, kde jsou nápisy jako: bagety, nápoje, autodoplňky apod. Zákazník tak během pár vteřin očima přelétne nápisy a může se vydat tam, kam potřebuje. Ještě jeden podstatný detail. Prostřední regál, který je umístěn v prostoru, je nízký. Kdyby byl tento regál stejně vysoký jako všechny ostatní, přehlednost celé prodejny by ztratila smysl. Regál by překážel v celkovém rozhledu po prodejně.

 

Platební pult

Platební pult jsme navrhli výrazně odlišně od celého prostoru. Protože se zde ukončuje nákup, musí být na první dojem patrné, kde se platí. Dřevěný pult s podsvíceným logem to řekne svým vzhledem. Umístění je takové, aby byl rozhled obsluhy do celé prodejny a aby byl u východu. Nesmí se také zapomenout na řadu, kterou může tvořit větší počet zákazníků.

 

Osvětlení a podhled

Jak je i v obchodech běžné, pod stropem vede spousta technologických rozvodů (vzduchotechnika, klimatizace, hasící systém, elektroinstalace apod.). Jelikož jsme světla umístili na zavěšené rámové konstrukci až pod tyto rozvody a všechny rozvody jsme navrhli v černém provedení, nebudou téměř vidět. Snížený strop, který by zakryl rozvody, by zbytečně prostor zmenšoval. Rozvody jsme tedy nechali odhalené, ale co nejvíce je upozadili.

 

Závěr

Všechny tyto dílčí návrhy společně tvoří vyvážený prostor, kde se zákazníci rychle zorientují. Odbavení tak bude rychlejší a nebudou se tvořit zbytečně dlouhé řady. Všichni návštěvníci se budou cítit v prostoru příjemně. Bude zde hodně světla, propojení s exteriérem, rostliny a hodně prostoru. Díky tomuto návrhu lze očekávat, že se zvýší i samotné zisky investora a celkově tak bude mít i příznivý ekonomický dopad na jeho podnikání.

 

Zaujal vás návrh? Řešíte vlastní prodejnu, kavárnu, či restauraci? Ozvěte se nám a nezávazně váš záměr zkonzultujeme.

Přejít na KONTAKT → 

Pojďte se potkat přímo nad vaším projektem
Domluvit schůzku