Typizovaný nebo individuální projekt?

25. ledna 2021
164

Rozhodujete se, zdali na projektu neušetřit a nekoupit již nějaký hotový? Přečtěte si tento článek.

Ing. Matěj Machač
Ing. Matěj Machač

 

Především je důležité na začátku říct, že ani jedna varianta není špatně či dobře. Pro někoho může mít typizovaný projekt smysl, jelikož mu jednoduše přesně vyhovuje, ale pro jiné smysl nemá, protože nemůžou nikde najít právě ten projekt, který by jim po všech stránkách vyhovoval.

Pokud jste našli projekt, který Vám vyhovuje po všech stránkách, patříte mezi opravdové šťastlivce. Je totiž velice těžké projít stovky projektů a najít ten ideální. Jelikož je každá parcela zcela jinak tvarovaná, je na jiném místě, má jinou orientaci ke světovým stranám, jiné výhledy apod. Stejně tak potřeby uživatelů jsou pokaždé jiné a za dobu 6 let provozu Projekce Machač, kdy jsme navrhli stovky rodinných domů, se nám nikdy nestalo, aby byly dva domy, byť jen podobné.

Každý člověk je jiný a dům navíc slouží několika lidem. Často již bývá problém  dohodnout sen v rámci rodiny, jak by dům měl vizuálně vypadat, jak velké by měl mít místnosti, jak orientované, s jak velkými okny a tak dále a tak dále.

U typizovaného domu se musíte spokojit se vším jak leží běží. Firma, která projekty prodává, vám není ve většině případů schopna projekt upravit, i kdybyste chtěli jen posunout o půl metru okno kvůli skříni.

Takže proč individuální projekt? Protože bude zcela podle vašich představ. Když už stavíte dům, který bude stát několik milionů a nejspíš v něm strávíte zbytek života, není dobré ušetřit pár desítek tisíc na projektu.

Spočítejte si, jestli na typizovaném projektu opravdu ušetříte. Zažili jsme i situace, kdy klient v rámci rozhodování zjistil, že typizovaný projekt vychází výsledně dráž. V projektu totiž chybělo spoustu částí, které bylo nutné dodělat. Když se vše přičetlo k ceně za typizovaný projekt, celková cena byla vyšší než naše nabídka pro individuální projekt.

Firmy, které prodávají typizované projekty, často používají nekalé marketingové taktiky. Jaké? Například sdělení, že vybraný dům vychází při realizaci na 3 mil. Kč. Lidé ale nakonec ani nedostaví, protože částka je v reálu mnohonásobně vyšší a jim chybí finance na dokončení.

Pokud tedy nechcete ušetřit pár desítek tisíc, ovšem na úkor toho, že projekt nebude přesně podle vašich představ, zvolte individuální projekt.

U domu na fotkách jsme právě vycházeli z typizovaného projektu, který byl ale nakonec předělán v individuální návrh a stal se z něj zcela jiný dům.

 

Pojďte se potkat přímo nad vaším projektem
Domluvit schůzku